1.1 Źródła prawa
poziom opanowania materiału w podrozdziale
1. Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej (art. 8 ust. 2 Konstytucji).
2. Istnieją dwa wyjątki od reguły bezpośredniego stosowania normy konstytucyjne:
a) po pierwsze wtedy, kiedy Konstytucja stanowi inaczej;
b) po drugie wtedy, gdy określona norma Konstytucji nie ma charakteru normatywnego, ale stanowi zapis o charakterze programowym.
kliknij na jeden z poniższych bloków
[Rodzaje]
1. Podstawowe rodzaje wykładni prawa to:
a) wykładnia językowa;
b) wykładnia systemowa;
c) wykładnia funkcjonalna.
[Hierarchia]
1. W prawie podatkowym podstawowe znaczenie przypisuje się wykładni językowej, jako relatywnie najbardziej przewidywalnej dla podatnika.
2.. W doktrynie podkreśla się również, że wybór metody wykładni powinien być oparty na poprawności jej efektów, a nie na dogmatycznym założeniu wyższości jednej metody nad innymi.
3. Wskazuje się również, że przesłanki odstąpienia do wykorzystania wykładni językowej mogą być następujące:
a) wykładnia językowa prowadzi do rozstrzygnięć niedorzecznych,
b) godzi w cel instytucji prawnej (podważa ratio legis przepisu),
c) pomija oczywisty błąd legislacyjny,
d) prowadzi do sprzeczności z fundamentalnymi wartościami konstytucyjnymi.
(NSA II FPS 2/10)
kliknij na jeden z poniższych bloków
Utrata mocy przepisu prawa może nastąpić na skutek:
a) uchylenia danego przepisu prawa lub całego aktu normatywnego przez przepisy derogacyjne zawarte w innym akcie normatywnym;
b) wyroku Trybunału Konstytucyjnego, z chwilą uznania go za niekonstytucyjny lub nielegalny;
c) upływu czasu – dotyczy to głównie tzw. aktów normatywnych okresowych (np. ustawa budżetowa).
kliknij na jeden z poniższych bloków
[Art. 217 Konstytucji, wyłączność ustawowa w stosunku do podstawowych elementów konstrukcyjnych podatków]
Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.
[Art. 123 ust. 1 Konstytucji, zakaz rozpatrywania w trybie pilnym projektów ustaw podatkowych]
Rada Ministrów może uznać uchwalony przez siebie projekt ustawy za pilny, z wyjątkiem projektów ustaw podatkowych,
[Art. 168 Konstytucji, jst mają prawo do ustalania wysokości podatków w zakresie ustawowym]
Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo ustalania wysokości podatków i opłat lokalnych w zakresie określonym w ustawie.
kliknij na jeden z poniższych bloków
1. Pogląd taki jest zasadny, ponieważ umowy międzynarodowe (w tym umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania) ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy nie da się pogodzić z umową (art. 91 Konstytucji).
2. W celu uniknięcia wątpliwości co do sposobu rozstrzygania kolizji polskiej ustawodawca w regulacjach podatkowych często wskazuje na zasady pierwszeństwa umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przed ustawami zastrzegając to wprost w treści stanowi innych przepisów stosując m.in. formułę:
stosowne przepisy artykułu (tutaj: wskazanie stosownego przepisu) stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Wyrok NSA z dnia 25.5. 2016 II FSK 1308/14
kliknij na jeden z poniższych bloków
1. Obowiązek stosowania co najmniej 14 dniowego vacatio legis dla ustaw, w tym ustaw podatkowych unormowany został w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych.
2. Trybunał Konstytucyjny zwrócił uwagę, że podatnicy powinni mieć czas na dostosowanie swoich decyzji dotyczących rozliczeń podatkowych i wskazał, że dla podatków płaconych w skali rocznej ustawy powinny być ogłaszane nie później niż na miesiąc przed końcem danego roku podatkowego.
3. W uzasadnianych przypadkach dopuszcza się krótszy termin vacatio legis niż 14 dni zastrzeżeniem, że można go zastosować, jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawa nie stoją temu na przeszkodzie.
kliknij na jeden z poniższych bloków
[Istota]
Wyrok interpretacyjny jest orzeczeniem, które wydaje Trybunał Konstytucyjny (TK) w celu ustalenia zgodności lub niezgodności określonego przepisu prawnego z konstytucją, w określonym jego rozumieniu (przepis jest utrzymywany w mocy, pod warunkiem jego prokonstytucyjnej wykładni, interpretacja odmienna jest niekonstytucyjna).
[Skutki prawne]
1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają charakter powszechnie obowiązujący i są ostateczne. (art. 190 Konstytucji).
2. Orzeczenia TK stanowią podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia na zasadach i w trybie określonych w przepisach właściwych dla danego postępowania.
[Znaczenie w praktyce podatkowej]
Zgodnie z przepisami Ordynacji Podatkowej orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego stwierdzające niezgodność przepisu z Konstytucją, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową upoważnia do wznowienia postępowania podatkowego (sprawa musi być zakończona decyzją ostateczną).
kliknij na jeden z poniższych bloków
1 | 1. Źródła prawa | |||
1.1 | 1.1 Źródła prawa | |||
1.2 | 1.2 Źródła prawa | |||
1.3 | 1.3 Źródła prawa | |||
1.4 | 1.4 Źródła prawa | |||
1.5 | 1.5 Źródła prawa | |||
1.6 | 1.6 Źródła prawa | |||
1.7 | 1.7 Podsumowanie Źródła prawa | |||
2. | 2. Analiza podatkowa | |||
2.1 | 2.1 Analiza podatkowa | |||
2.2 | 2.2 Analiza podatkowa | |||
2.3 | 2.3 Analiza podatkowa | |||
2.4 | 2.4 Analiza podatkowa | |||
2.5 | 2.5 Analiza podatkowa | |||
2.6 | 2.6 Analiza podatkowa | |||
2.7 | 2.7 Analiza podatkowa | |||
2.8 | 2.8 Analiza podatkowa | |||
2.9 | 2.9 Analiza podatkowa | |||
2.10 | 2.10 Analiza podatkowa | |||
2.11 | 2.11 Analiza podatkowa | |||
2.12 | 2.12 Analiza podatkowa | |||
2.13 | 2.13 Analiza podatkowa | |||
2.14 | 2.14 Podsumowanie analiza podatkowa | |||
3. | 3. Podstawy międzynarodowego oraz wspólnotowego prawa podatkowego | |||
3.1 | 3.1 Podstawy międzynarodowego | |||
3.2 | 3.2 Podstawy międzynarodowego | |||
3.3 | 3.3 Podstawy międzynarodowego | |||
3.4 | 3.4 Podstawy międzynarodowego | |||
3.5 | 3.5 Podstawy międzynarodowego | |||
3.6 | 3.6 Podstawy międzynarodowego | |||
3.7 | 3.7 Podstawy międzynarodowego | |||
3.8 | 3.8 Podstawy międzynarodowego | |||
3.9 | 3.9 Podsumowanie podstawy międzynarodowego | |||
4. | 4a. Zagadnienia wspólne | |||
4a.1 | 4a.1 Zagadnienia wspólne | |||
4a.2 | 4a.2 Zagadnienia wspólne | |||
4a.3 | 4a.3 Zagadnienia wspólne | |||
4a.4 | 4a.4 Zagadnienia wspólne | |||
4a.5 | 4a.5 Zagadnienia wspólne | |||
4a.6 | 4a.6 Zagadnienia wspólne | |||
4a.7 | 4a.7 Zagadnienia wspólne | |||
4a.8 | 4a.8 Zagadnienia wspólne | |||
4a.9 | 4a.9 Zagadnienia wspólne | |||
4a.10 | 4a.10 Zagadnienia wspólne | |||
4a.11 | 4a.11 Zagadnienia wspólne | |||
4a.12 | 4a.12 Podsumowanie zagadnienia wspólne | |||
4b. | 4b. Podatek VAT | |||
4b.1 | 4b.1 Podatek VAT | |||
4b.2 | 4b.2 Podatek VAT | |||
4b.3 | 4b.3 Podatek VAT | |||
4b.4 | 4b.4 Podatek VAT | |||
4b.5 | 4b.5 Podatek VAT | |||
4b.6 | 4b.6 Podatek VAT | |||
4b.7 | 4b.7 Podatek VAT | |||
4b.8 | 4b.8 Podatek VAT | |||
4b.9 | 4b.9 Podatek VAT | |||
4b.10 | 4b.10 Podatek VAT | |||
4b.11 | 4b.11 Podatek VAT | |||
4b.12 | 4b.12 Podatek VAT | |||
4b.13 | 4b.13 Podatek VAT | |||
4b.14 | 4b.14 Podatek VAT | |||
4b.15 | 4b.15 Podsumowanie podatek VAT | |||
4c. | 4c. Podatek PIT | |||
4c.1 | 4c.1 Podatek PIT | |||
4c.2 | 4c.2 Podatek PIT | |||
4c.3 | 4c.3 Podatek PIT | |||
4c.4 | 4c.4 Podatek PIT | |||
4c.5 | 4c.5 Podatek PIT | |||
4c.6 | 4c.6 Podatek PIT | |||
4c.7 | 4c.7 Podatek PIT | |||
4c.8 | 4c.8 Podatek PIT | |||
4c.9 | 4c.9 Podatek PIT | |||
4c.10 | 4c.10 Podatek PIT | |||
4c.11 | 4c.11 Podatek PIT | |||
4c.12 | 4c.12 Podsumowanie podatek PIT | |||
4d. | 4d. Podatek CIT | |||
4d.1 | 4d.1 Podatek CIT | |||
4d.2 | 4d.2 Podatek CIT | |||
4d.3 | 4d.3 Podatek CIT | |||
4d.4 | 4d.4 Podatek CIT | |||
4d.5 | 4d.5 Podatek CIT | |||
4d.6 | 4d.6 Podatek CIT | |||
4d.7 | 4d.7 Podatek CIT | |||
4d.8 | 4d.8 Podatek CIT | |||
4d.9 | 4d.9 Podatek CIT | |||
4d.10 | 4d.10 Podatek CIT | |||
4d.11 | 4d.11 Podatek CIT | |||
4d.12 | 4d.12 Podatek CIT | |||
4d.13 | 4d.13 Podatek CIT | |||
4d.14 | 4d.14 Podatek CIT | |||
4d.15 | 4d.15 Podatek CIT | |||
4d.16 | 4d.16 Podatek CIT | |||
4d.17 | 4d.17 Podsumowanie podatek CIT | |||
4e. | 4e. Podatek tonażowy | |||
4e.1 | 4e.1 Podatek tonażowy | |||
4e.2 | 4e.2 Podsumowanie podatek tonażowy | |||
4f. | 4f. Podatek akcyzowy | |||
4f.1 | 4f.1 Podatek akcyzowy | |||
4f.2 | 4f.2 Podatek akcyzowy | |||
4f.3 | 4f.3 Podatek akcyzowy | |||
4f.4 | 4f.4 Podsumowanie podatek akcyzowy | |||
4g. | 4g. Podatek od wydobycia niektórych kopalin | |||
4g.1 | 4g.1 Podatek od wydobycia niektórych kopalin | |||
4g.2 | 4g.2 Podatek od wydobycia niektórych kopalin | |||
4g.3 | 4g.3 Podsumowanie podatek od wydobycia niektórych kopalin | |||
4h. | 4h. Podatek od gier | |||
4h.1 | 4h.1 Podatek od gier | |||
4h.2 | 4h.2 Podsumowanie podatek od gier | |||
4i. | 4i. Podatek od niektórych instytucji finansowych | |||
4i.1 | 4i.1 Podatek od niektórych instytucji finansowych | |||
4i.2 | 4i.2 Podsumowanie podatek od niektórych instytucji finansowych | |||
4j. | 4j. Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.1 | 4j.1 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.2 | 4j.2 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.3 | 4j.3 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.4 | 4j.4 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.5 | 4j.5 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.6 | 4j.6 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.7 | 4j.7 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.8 | 4j.8 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.9 | 4j.9 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.10 | 4j.10 Podatki i opłaty samorządowe | |||
4j.11 | 4j.11 Podsumowanie podatki i opłaty samorządowe | |||
5a1. | 5a1. Postępowanie przed organami i sądami (KPA) | |||
5a1.1 | 5a1.1 Postępowanie przed organami i sądami (KPA) | |||
5a1.2 | 5a1.2 Postępowanie przed organami i sądami (KPA) | |||
5a1.3 | 5a1.3 Postępowanie przed organami i sądami (KPA) | |||
5a1.4 | 5a1.4 Postępowanie przed organami i sądami (KPA) | |||
5a1.5 | 5a1.5 Podsumowanie postępowanie przed organami i sądami (KPA) | |||
5a2. | 5a2. Postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a2.1 | 5a2.1 Postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a2.2 | 5a2.2 Postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a2.3 | 5a2.3 Postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a2.4 | 5a2.4 Postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a2.5 | 5a2.5 Postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a2.6 | 5a2.6 Podsumowanie postępowanie przed organami i sądami (PPSA) | |||
5a3. | 5a3. Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.1 | 5a3.1 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.2 | 5a3.2 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.3 | 5a3.3 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.4 | 5a3.4 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.5 | 5a3.5 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.6 | 5a3.6 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.7 | 5a3.7 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.8 | 5a3.8 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.9 | 5a3.9 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.10 | 5a3.10 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.11 | 5a3.11 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.12 | 5a3.12 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.13 | 5a3.13 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.14 | 5a3.14 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.15 | 5a3.15 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.16 | 5a3.16 Postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5a3.17 | 5a3.17 Podsumowanie postępowanie przed organami i sądami (OrdPod i inne) | |||
5b. | 5b. Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.1 | 5b.1 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.2 | 5b.2 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.3 | 5b.3 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.4 | 5b.4 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.5 | 5b.5 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.6 | 5b.6 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.7 | 5b.7 Postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
5b.8 | 5b.8 Podsumowanie postępowanie egzekucyjne w administracji | |||
6. | 6. Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.1 | 6.1 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.2 | 6.2 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.3 | 6.3 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.4 | 6.4 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.5 | 6.5 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.6 | 6.6 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.7 | 6.7 Międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
6.8 | 6.8 Podsumowanie międzynarodowe, wspólnotowe i krajowe prawo celne | |||
7. | 7. Prawo dewizowe | |||
7.1 | 7.1 Prawo dewizowe | |||
7.2 | 7.2 Prawo dewizowe | |||
7.3 | 7.3 Podsumowanie prawo dewizowe | |||
8. | 8. Prawo karne skarbowe | |||
8.1 | 8.1 Prawo karne skarbowe | |||
8.2 | 8.2 Prawo karne skarbowe | |||
8.3 | 8.3 Prawo karne skarbowe | |||
8.4 | 8.4 Prawo karne skarbowe | |||
8.5 | 8.5 Prawo karne skarbowe | |||
8.6 | 8.6 Podsumowanie prawo karne skarbowe | |||
9. | 9. Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.1 | 9.1 Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.2 | 9.2 Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.3 | 9.3 Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.4 | 9.4 Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.5 | 9.5 Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.6 | 9.6 Organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
9.7 | 9.7 Podsumowanie organizacja i funkcjonowanie Administracji Skarbowej | |||
10. | 10. Rachunkowość | |||
10.1 | 10.1 Rachunkowość | |||
10.2 | 10.2 Rachunkowość | |||
10.3 | 10.3 Rachunkowość | |||
10.4 | 10.4 Rachunkowość | |||
10.5 | 10.5 Rachunkowość | |||
10.6 | 10.6 Rachunkowość | |||
10.7 | 10.7 Rachunkowość | |||
10.8 | 10.8 Rachunkowość | |||
10.9 | 10.9 Rachunkowość | |||
10.10 | 10.10 Rachunkowość | |||
10.11 | 10.11 Rachunkowość | |||
10.12 | 10.12 Rachunkowość | |||
10.13 | 10.13 Podsumowanie rachunkowość | |||
11. | 11. Ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
11.1 | 11.1 Ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
11.2 | 11.2 Ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
11.3 | 11.3 Ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
11.4 | 11.4 Ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
11.5 | 11.5 Ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
11.6 | 11.6 Podsumowanie ewidencja podatkowa i zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych | |||
12. | 12. Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.1 | 12.1 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.2 | 12.2 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.3 | 12.3 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.4 | 12.4 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.5 | 12.5 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.6 | 12.6 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.7 | 12.7 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.8 | 12.8 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.9 | 12.9 Przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa | |||
12.10 | 12.10 Podsumowanie przepisy o doradztwie podatkowym i etyka zawodowa |